Częste błędy

Ta strona została stworzona, aby pomóc początkującym szabloniarzom w stawianiu pierwszych kroków. Tych kroków nie możemy zrobić za Was, ale staramy się wytykać Wam jak najwięcej błędów, żebyście wiedzieli nad czym musicie popracować.
Wiem, że część komentujących jest już zmęczona, że musi cały czas pisać o tym samym. Dlatego traktujcie poniższą listę jako takie specyficznie to do list, czyli wyznaczniki, które muszą zostać spełnione, aby szablon był dobry.

CZYTELNOŚĆ
Nieważne jak dobrze wygląda CSS, nieważne jak wybajerzony jest nagłówek - to się nie liczy, jeśli treść bloga nie jest łatwa do przeczytania.

ESTETYKA
Szeroko pojęte zagadnienie i różnie postrzegane, ale w skrócie mówiąc, chodzi o to, żeby wszystko w pracy do siebie pasowało i żeby "trzymało się kupy".

KOLORY
Trzeba uważnie i ostrożnie dobierać kolory, szczególnie w CSS-ie, gdzie decydujemy konkretnie jaki odcień ma się znaleźć.
Kolory powinny być dopasowane do siebie i zasady są takie - te odcienie, które dominują na nagłówku, używamy w kodzie. Jako przykład złego doboru kolorów podam dwa szablony (moje, żeby nikogo nie obrazić ;p):

POSTACIE
Postacie z białym tłem wyglądają... po prostu źle. Postacie z uciętą głową wyglądają źle. Postacie rozpikselowane wyglądają źle. Postacie z niewytartymi twarzami z tekstur wyglądają źle. Miałam coś więcej napisać, ale zapomniałam ;___;

STOCKI
Po pierwsze - powinny być dobrze dobrane, czyli jakoś współgrać tematycznie z resztą (np. dziwnie wyglądałaby uśmiechnięta modelka w jasnych kolorach i wokół sceny z horroru).
Po drugie - nie powinny być dobrze widoczne. Podstawą pracy (najczęściej) stanowi modelka i to ją ma być najlepiej widać a stocki to tak naprawdę zapychacze pustego miejsca.
Jeśli nie chcecie - stocki nie są czymś obowiązkowym. Często nie chce mi się ich dodawać albo zwyczajnie zapominam o ich istnieniu.

TEKSTURY
Do minimalistycznych szablonów prawie zupełnie niepotrzebne, do innych rzecz, bez której nie da się obejść. Niektórzy dodają góra trzy tekstury, niektórzy minimum osiem. Ale każdy zgodzi się, że dzięki nim praca staje się ciekawsza. Trzeba pamiętać, że tekstury ustawiamy na małe krycie (np. w Photoshopie najczęściej używam Łagodnego światła, Nakładki albo Ekranu) i zawsze, ale to zawsze wycieramy tekstury z twarzy postaci i czasami z ważniejszych stocków, żeby były lepiej widoczne.

KOLORYZACJE
Koloryzacje są bardzo przydatne, a mogę nawet powiedzieć, że niezbędne, żeby wszystko na nagłówku (postacie - stocki - tekstury) pasowało do siebie. Jeśli nie potraficie robić samemu koloryzacji, sporo znajdziecie na blogach graficznych i na deviantArtcie, wystarczy trochę poszukać. Eksperymentujcie z kolorami! (Oczywiście tak, żeby dobrze wyglądało ;p).

NAPISY
Każdego kuszą zawijasy i ciekawe efekty dodawane na napisach, ale trzeba się pohamować i podstawą jest, żeby napis był czytelny, miał dopasowane kolory i był w dobrym miejscu. Odsyłam do poradnika Anusi, który znajdziecie w Przydatnych linkach.
Moja rada - jeśli nie czujecie, że napis wygląda dobrze, po prostu go nie dodawajcie, przecież nie musi się pojawić.

PRZEJŚCIE NAGŁÓWKA W TŁO
To mówi samo za siebie - przejście musi być płynne, aby nie widać było, kiedy kończy się nagłówek a zaczyna tło. Nad tym trzeba po prostu ćwiczyć i ćwiczyć.

UKŁAD
CSS otwiera przed nami skarbiec z możliwościami, jakie układy możemy zastosować. Otwarte i zamknięte; z ruchomym nagłówkiem albo nieruchomym; jednokolumnowe, lewokolumnowe, prawokolumnowe i trzykolumnowe i jeszcze wiele można by wymieniać. Już od samego początku trzeba zdecydować, jaki układ wybieramy, żeby nagłówek pasował.
Pamiętajcie też, że kolumny powinny znajdować się dosyć blisko siebie, aby została zachowana spójność.

CSS
Na początku najczęściej nikt dobrze nie opanował CSS-a - znamy trzy kody na krzyż i cały czas zaglądamy do instrukcji w poszukiwaniu pomocy, prawda? :) Nic nie szkodzi. Na początek wystarczy te parę kodów a dopiero potem możemy dodawać różne dodatki, cały czas pamiętając, żeby wszystko do siebie pasowało.

KRYTYKA
Dziwny punkt, prawda? Już tłumaczę. Dobrze jest mieć osobę, która pomaga nam i podpowiada w trakcie tworzenia, a nie po zobaczeniu skończonej pracy. Ja na początku zawsze biegałam do Kaeru (mojej kochanej przyjaciółki, dzięki której zaczęłam robić szablony i poznałam z czym to się je (dziękuję! <3)) i pytałam "Kaeru, a to dobrze wygląda?", "Kaeru, a jak zrobić takie coś?", "Kaeru, a jaki jest selektor na to?", "Kaeru, a co mogłabym jeszcze do dać?" i wiele innych. Kiedy wdrożyłam się już w robienie szablonów, coraz mniej pytałam a częściej sama podejmowałam decyzje.
Wy możecie nie mieć takiego szczęścia i nie znać bardziej doświadczonej szabloniarki, dlatego ofiarowuję Wam moją pomoc - możecie pisać do mnie na maila (lunio9@gmail.com) albo na GG (8242987) o każdej porze dnia i nocy z wszystkimi pytaniami (nie tylko o szablonach, jeśli będziecie chciały ;p) a ja postaram się dopomóc. Nie krępujcie się, ponieważ o to chodzi w Panda Juniors :)

Nie od razu Kraków zbudowano i nie załamujcie się, jeśli Wasze prace są dalekie od ideałów. Trzeba ćwiczyć, ćwiczyć i ćwiczyć, żeby osiągnąć jakiś poziom.

Jeśli chcecie coś dodać - proszę śmiało pisać w komentarzach i dopiszę. Starałam się umieścić wszystko, ale oczywiście mogłam o czymś zapomnieć.
Próbowałam przekazać to wszystko skrótowo, ale mam tendencję do rozpisywania się i jeśli czujecie, że w którymś momencie zboczyłam z tematu - napiszcie to w komentarzu, a ja poprawię ten fragment.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Obserwatorzy